Ilha Grande en Paraty...zon, zee en strand - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Heidi Nistelrooij - WaarBenJij.nu Ilha Grande en Paraty...zon, zee en strand - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Heidi Nistelrooij - WaarBenJij.nu

Ilha Grande en Paraty...zon, zee en strand

Door: Heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

22 November 2014 | Brazilië, Ilha Grande

Op naar Ilha Grande; een groot, autovrij, eiland op enkele uren afstand van Rio de Janeiro. Het staat bekend om zijn prachtige stranden en je kan er mooie wandelingen maken. Het houten bootje waarmee we de overtocht maken, krijgt het zwaar te voorduren. Als gevolg van de woeste zee, piept en kraakt het bootje aan alle kanten en lijkt er steeds meer water in de boot te zitten dan in de zee. Een beetje misselijk stappen we 40 minuten later het bootje weer af. Op Ilha Grande hebben we een super tijd gehad. Wandeltochten door de tropísche bossen (en het bekendste strand Lopes Mendes), hardlopen over de stranden, chillen aan het zwembad en de avond afsluiten met eten op het strand. Kenmerkend voor het eiland zijn de vele straathonden en het feit dat de stroom geregeld uit valt. Heb dus helaas weinig ijsjes kunnen eten op dit eiland ;-) Ook onze pousada is perfect. De eigenaar spreekt geen woord Engels, maar dankzij google translate komen we heel ver. Ook boeken we een trekking naar de papegaaienberg. Om 06.00 uur in de ochtend hebben we afgesproken met onze gids Marcello, maar waarschijnlijk was Marcello toen nog in dromenland...wanneer we na 30 minuten wachten nog steeds niets van hem vernomen hebben, besluiten we zelf de papegaaienberg te beklimmen. Bij het verlaten van het dorp sluit een van de straathonden zich bij ons aan en sprint ons keer op keer voorbij op de berg, om vervolgens boven met een ongeduldige, verveelde blik, op ons te wachten. Op 15 minuten afstand van de top krijgen we te maken met een groep grommende aapjes. Ze stellen ons bezoekje duidelijk niet op prijs. Ik zie het al gebeuren dat we dadelijk bekogeld met poep en plas de top bereiken. Omdat er in de verste verte geen mensen te bekennen zijn , besluiten we om te keren. Wel een beetje zuur; drie uur geklommen zonder een beloning van een mooi uitzicht. Onze viervoeter daalt trouw weer met ons af en in het dorp nemen we weer afscheid van hem. Op maandag 17 november verlaten we Ilha Grande. Na de boottocht (ditmaal een kalm ritje), worden we met een busje vervoerd naar Paraty. Paraty is een charmant koloniaal stadje aan de kust. De kust ligt dicht bij de bergen en bestaat uit kleine baaitjes en eilanden met strandjes. Wilco en ik hebben het geluk dat we voorin het busje plaats mogen nemen. Onze chauffeur, een klein, tenger mannetje van rond de 50 jaar oud, heeft erg veel zin in het ritje. Gezien zijn snelheid, kan de rit hem niet lang genoeg duren. Wanneer iedereen in het busje zit, haalt hij vol trots een USB stickje met muziek uit zijn zak. Dat belooft wat: ´Let the party begin´. Enthousiast begint hij te vertellen over zijn liefde voor muziek. Celine Dion, Bon Jovi en nog meer plaatjes uit de oude doos paseren de revue. Erg deprimerende muziek volgens hemzelf, maar hele goede muziek. Er komt nog een dag dat hij de instrumentale versies uit vindt :-) Na nog een aantal deprimerende nummers, bereiken we Paraty. Het stadje waar onze chauffeur naar eigen zeggen 40% van de 39.000 inwoners kent. Vol verwachting zitten we te wachten op de ene begroeting na de andere; we zitten immers in het busje met een lokale bekendheid. Als pas na 30 minuten de eerste voorbijganger naar hem zwaait, knikt hij schattig en vol trots naar ons: ´Dit bedoel ik dus´. We worden afgezet bij ons hotel, waar we de laatste dagen van onze vakantie spenderen. Veel zon, zee en strand en met name in de avonduren genieten van het mooie kolonialen stadje wat Paraty is. Vandaag weer thuis gekomen; Brazilie was erg gaaf!

• 23 November 2014 - 13:29

Erik:

Leuk om te lezen!

• 23 November 2014 - 16:16

Dinie:

Dank je wel, dat ik weer mee mocht genieten van je prachtige reisverslag. Groeten, Dinie

• 23 November 2014 - 18:09

Ria:

Ha die Heidi,

Wat heb je weer een prachtig verslag geschreven. Een schitterende vakantie denk ik.
    De passages over Bob Burger en de hangmat! gaaf.
    Gelukkig veilig weer thuis, het is maar goed dat we de verhalen achteraf lezen.

Groetjes Ria
    Tot zaterdag!

• 24 November 2014 - 10:17

Martien En Diny Van Iersel:

Heidi, van je pa en ma hoorden we over jouw vakantie in het verre Brazilië. Dus nieuwsgierig geworden hebben we het mooie verslag gelezen en de foto's gekeken. Het moet voor jullie fantastisch zijn geweest. Opnieuw een ervaring rijker.