Big Apple: bijna Obama, Yankees, vliegen in metro - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Heidi Nistelrooij - WaarBenJij.nu Big Apple: bijna Obama, Yankees, vliegen in metro - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Heidi Nistelrooij - WaarBenJij.nu

Big Apple: bijna Obama, Yankees, vliegen in metro

Blijf op de hoogte en volg Heidi

27 September 2013 | Verenigde Staten, New York

Fietsen door de Big Apple, bijna Obama, eten bij de Yankees, keppeltjes en vliegen in de metro

Zaterdag 21 september 2013
Ellen en Heidi on tour! Afgelopen zaterdag zijn we vertrokken voor 23 dagen naar de States. De eerste zes dagen New York om vervolgens de cowboys op te zoeken in het Wilde Westen! Gelijk op Schiphol worden we door een mevrouw van De Telegraaf gevraagd voor een diepte interview over onze reis. Het verzoekje om te schitteren op de voorpagina slaan we af om ons vervolgens te settelen in een lunchtentje bij de aankomsthal. Nauwlettend houden we de schuifdeuren met aankomende reizigers in de gaten in de hoop Pap en Mam die uit Canada moeten arriveren te spotten. Al snel weten we onderscheid te maken tussen Afrikaanse vluchten (type: safari hoedjes en teva’s), Thaise vluchten (type: zweverige reiziger in hippie kledij en vooral veel jing en jang) en Llorret de Mar vluchten (type: jong en wild ). Zodra het grijsgehalte stijgt, weten we dat we warm zitten en niet veel later staan Pap en Mam, Willie en Piet (en vier jetlags) bij ons in het lunchtentje. Leuk ze te zien! Al gekke bekken trekkende passeert ook de rest van hun reisgezelschap. Vervolgens nemen we afscheid en om het ultieme vakantiegevoel te ervaren lopen we 2x door de paspoortcontrole. Als we zijn geland in New York brengt een taxi chauffeur op blote voeten ons naar ons hotel dat op steenworp afstand van Times Square ligt. Tijdens het ritje kijken we onze ogen uit van alle lichtjes en de levendigheid. Moe en voldaan vallen we in slaap in The City that never sleeps.

Zondag 22 september 2013
Vroeg in de ochtend, vol adrenaline staan we op voor ons eerste favo ontbijt: pancakes! Met de metro reizen we vervolgens af naar Little Italy en China Town en maken we een vreugdedansje op de Brooklyn Bridge (wat later Manhattan Bridge bleek te zijn…). Ook bezoeken we Ground Zero; de plek van de ramp van 9/11. Iets wat op ons beide veel indruk maakt. ’s Middags maken we met een groep een fietstocht door New York. Erg leuke tocht, lekker weer en perfecte manier om de stad te verkennen. Bovendien best hilarisch, want voor de helft van de groep waren zijwieltjes geen overbodige luxe geweest. Ook fietsen we, dan over de echte, Brooklyn Bridge. Blij zijn we met onze flitsende bel op onze fietsen, anders hadden we vast een paar Japanse toeristen (inclusief camera) tussen onze spaken gekregen. Na ’s ochtends Little Italy en China Town te hebben gezien, blijkt ’s avonds Times Square omgetoverd te zijn tot Little India. We laten de Tandori Party aan ons voorbij gaan en besluiten vroeg ons bedje op te zoeken. Wat een dag en wat een indrukken!

Maandag 23 september 2013
Zoals alle andere Amerikanen beginnen we die ochtend bij de Starbucks. Terwijl we genieten van ons ontbijtje (en de WIFI ) worden we vermaakt door 4 (en later 5 Mexicaanse bouwvakkers) die een half uur bezig zijn met een pallet cementzakken met een steekwagen te verplaatsen. De pallet breekt half af, de woordenwisseling wordt steeds pittiger, de cementzakken verplaatsen geen millimeter, en wij, wij hebben de grootste lol. Vervolgens reizen we af naar het Vrijheidsbeeld waar we aan de praat raken met een enthousiaste tour verkoper. Helaas blijkt het Vrijheidsbeeld nog altijd niet open in verband met de orkaan Sandy van afgelopen jaar. Met een bootje kan je er wel naar toe, maar we besluiten het te houden bij wat kiekjes vanaf de kade (bovendien veel verstandiger ivm het ruimtegebrek in ons fotoboek ;-)). Van even zwaaien naar dat beeld worden we ook al blij. Daarna hebben we een wandeling gemaakt door de wijk Greenwich (bekend van Sex and the city) met onder andere een stop bij de Magnolia Bakery. Volledig in lijn met het decadente Greenwich lunchen we vervolgens bij de Mac Donalds, vergezeld door een smekkende Chinees. Met een nieuwe dosis energie bezoeken we die middag de Apple Store (mekka voor de Apple liefhebber; wat een gekkenhuis), om vervolgens hoog de lucht in te gaan bij het Rockefeller Center. Alleen het ritje met de lift in dit, 67 verdiepingen tellende, gebouw is al een super ervaring. Het uitzicht vanaf de ‘Top of the Rock’ is echt gaaf! Vele foto’s maken we, waarbij we het uber-toeristische kiekje van het aanraken van het topje van The Empire State Building niet overslaan. Alleen de pret van het maken, was het kiekje al waard!

Dinsdag 24 september 2013
Dinsdag valt ons de vriendelijkheid van de Amerikanen ons weer eens op. Wanneer we ’s ochtends op zoek gaan naar de winkel ‘Abercrombie and Fitch’ (door mij uitgesproken als ‘crumblie and fitch’, pakt een Amerikaanse zakenman direct zijn telefoon en begint tegen het ding te praten ‘crumblie’. Met mijn uitspraak rolde er waarschijnlijk iets van een kruimeltaart site uit, maar we staan perplex van zijn behulpzaamheid. Wanneer we vervolgens vertellen dat er altijd een rij bij deze winkel staat, weet hij direct hoeveel ‘blocks’ we nog moeten. Omdat meneer Obama en andere belangrijke wereldleiders die dag in de stad zijn, ziet de stad blauw van politie en geheime dienst. We hebben het tafereeltje een uurtje aanschouwd, in de hoop dat we een glimp zouden opvangen van meneer Obama. Helaas kwam hij niet met een Hop on Hop off bus of een taxi binnen… Ondanks onze grote pruillip en Ellens kreet ‘Obama my hero’ weigerde de beste man van de geheime dienst te vertellen hoe laat hij dan wel in zo’n zwarte gepantserde auto bij het Sheraton aan zou komen. Na chillen in het Central Park hebben we de metro gepakt naar The Bronx voor onze Yankees wedstrijd. Wat een ervaring zo’n honkbal wedstrijd. En zo Amerikaans; de mensen eten alleen maar. Vol enthousiasme en met een volle zak popcorn (ja, ook wij) namen we plaats in het indrukwekkende stadion. Blij dat we niet gekleed waren in de clubkleuren van de tegenpartij…anders waren we al snel afgedropen met onze popcorn. Ellen en ik begrepen het spelletje niet volledig en we hadden denk ik een beetje pech met de wedstrijd (bleek niet alleen uit de score die lang 0-0 bleef, maar ook uit het feit dat iedereen, al etende, met zijn mobieltje in de weer was). Maar de pauze waren voor ons een waar hoogtepunt; mensen gek zien doen op de smile cam. Later die avond nemen we de metro terug naar ons hotel. Never a dull moment in de metro; daar komt het kleurrijke, tolerante karakter van New York pas echt tot uiting. Terwijl de een zit te mediteren, gaat de ander vol overgave op in de muziek, terwijl weer een ander zijn gouden tanden eruit haalt om zijn pizzapunt naar binnen te werken. Welkom in New York City!

Woensdag 25 september 2013
In plaats van in de wijk Harlem de Afro Amerikaanse cultuur op te snuiven, kiezen we ‘out of the box’ voor de Orthodox Joodse wijk in Brooklyn. In New York woont de grootste Orthodox Joodse gemeenschap ter wereld. Op een stoepje hebben we een uurtje cultuur gesnoven in deze wijk. Het lijkt een beetje of de tijd daar heeft stil gestaan. Grote gezinnen (gemiddeld 6,7 kinderen), vrouwen met lange rokken, dikke panty’s en pruiken en de mannen met keppeltje (of hoge hoed) en bakkenbaarden met pijpenkrullen. Indrukwekkend bezoekje!

Donderdag 26 september 2013
Op naar LA! Vanochtend zijn we met de metro naar de luchthaven vertrokken. Bleek nog een avontuurlijk ritje te worden. Eerst met onze koffers over het drukke Times Square. Sta je eindelijk in de metro, word ik met koffertje en al gelanceerd, om vervolgens drie meter verderop in de armen te vallen van een Indiase zakenman (met koffertje; uiteraard nooit loslaten ;-)). Terwijl de hele metro de klungelige actie bezorgd en serieus op nam, kwamen Ellen en ik niet meer bij van het lachen. Hoop alleen dat dit niet een voorbode wordt voor ons eerste ritje met onze grote Amerikaanse bak vanmiddag. LA here we come 

Kortom het is hier erg goed vertoeven!

Liefs Ellen en Heidi

• 27 September 2013 - 16:51

Dinie Van Helvoirt:

Hee, wat een verrassing. Weer een reisverslag van Heidi. Was weer leuk om te lezen. Geniet van jullie vakantie. Kijk al weer uit naar het volgende verslag. Groetjes, Dinie

• 27 September 2013 - 17:53

Spekkies Uit Langkawi:

Hoi heidi, geinig hoor, jij net weg uit new york, wij morgen in new york, we gaan naar het global citizen festival en vliegen donderdag door naar las vegas !!! Veel plezier in LA

• 27 September 2013 - 21:27

Harriëtte:

Hoi Heidi, wat leuk om weer een reisverslag van je te lezen.Nog heel veel plezier. Geniet ervan! Heb je overigens nog flink geshopt in New York? XX Harriëtte

• 28 September 2013 - 23:42

Hanan Spierings:

Hi Heidi, zo te lezen zijn jullie lekker aan het genieten van alle momenten en indrukken die jullie meemaken in Amerika. Veel plezier nog in L.A.

Groetjes Hanan Spierings

• 30 September 2013 - 13:29

Olga:

Oh, jullie hebben het weer helemaal tof! Veel plezier nog verder, ik kijk uit naar deel 2 van het verslag.

Groetjes,
    Olga

• 30 September 2013 - 13:57

Martien En Diny Van Iersel:

Geweldig om te lezen hoe jullie genieten van alle indrukken. Jullie hebben oog voor details: Het (niet) verplaatsen van een pallet levert evenzo vrolijke momenten als het fietsen en wandelen. Dat is echt genieten! Veel plezier verder op deze reis met alles wat nog komt. We volgen het op "waarbenjenu"
    Martien en Diny van Iersel

• 30 September 2013 - 19:44

Mariska:

Oh Heidi ik ben echt fan van jou! Je schrijft zo leuk!! Ik wacht met smart op het vervolg :-)

• 01 Oktober 2013 - 13:01

Wilma Van Nuland:

Hoi heidi we reizen weer de wereld rond en beleven van alles met jullie mee. !Geniet er van meidje ,nog eemn fijne vakantie ! Wilma en ton en de rest

• 02 Oktober 2013 - 21:08

Martine:

Hoi Heidi en Ellen,
    Ik lees dat jullie ervan genieten en veel plezier hebben. Ben benieuwd naar het vervolg!!
    Groeten Martine